Möte med länsförbundets styrelse i Bollnäs igår. Maken behövde bilen, så det fick bli buss och tåg från Sandviken istället. En dryg timme på X-tåget gav gott om tid till extra reflektion kring Länsplanen för regional transportinfrastruktur 2010-2021, som var huvudpunkten på dagordningen. När man diskuterar transporter, kommunikationer och infrastruktur på länsnivå så blir man påtagligt medveten om hur olika förutsättningarna egentligen är beroende på var i länet man bor. För oss som bor i närheten av residensstaden Gävle så är det stora vägar, direktbussar och bra tågförbindelser som gäller i stort sett. Självklart kan mycket förbättras även här , som t ex fler tågavgångar för att underlätta arbetspendling m.m. men i det stora hela så fungerar det. Bor man på en mindre ort i norra Hälsingland så är en upprustning av den passerande riksväg 83 livsviktig för att tala klarspråk. En upprustning av framför allt olycksdrabbade sträckor så att vägen även fortsättningsvis får fungera som huvudstråk för fjällturismen i Härjedalen skapar arbetstillfällen längs vägen och borgar för levande orter.
I länsförbundets remissvar vill vi även bl a prioritera utbyggnad av dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle, prioritera Gävle Hamn som regionalt transportcentra och satsa på fler snabba busslinjer.
Bildandet av Liberala kvinnor i Gävleborg och nyheten om regeringens extra pengar till kommunerna var andra positiva saker på dagordningen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar